Diari Tani- Pilihan tanaman diusahakan.

KU berpendapat :

Apabila kita ingin memulakan projek pertanian,  kita kene pilih jenis tanaman yang diusahakan. Faktor yang berkaitan adalah, harga pasaran mengikut faktor semasa  dan cara pengurusan ( sumber manusia dan kewangan).

Ini kerana setiap tanaman mempunyai pusingan musim yang tertentu, sistem pengairan amat berbeza dan kuantiti yang diperlukan untuk pasaran di sekeliling.

Kita jangan mudah terikut dengan usahawan tani yang lain tapi belajar dengan mereka .Mereka ini telah lama bertapak menjalankan pertanian dan mempunyai jaringan pertanian yang kukuh.

Bagi peringkat permulaan, digalakkan kita memilih satu tanaman yang mudah bagi kita tanam dan dijual dengan harga patut.

Setiap tanaman mepunyai keperluan berbeza dan kita perlu menyediakan pelbagai input pertanian seperti baja dan racun. Bagi kita yang baru dalam pertanian, ini perkara yang sukar dilaksana kan .Lakukan ia satu persatu.

Masa kita mungkin banyak terbuang semata-mata  melengkapkan kemudahan di ladang.

Kita fahami dan belajar masalah yang akan timbul semasa proses penanaman .Ketekunan dan kesabaran amat diperlukan. Belajar dari pengalaman adalah pengalaman yang berharga.

Baru lah kita dapat memastikan  kualiti yang baik . Bermula dari situ barulah kita dapat menghasilkan kuantiti tanaman  yang banyak.

Harganya  pun bertambah  untuk hasil tuaian kita.

Renungkan................

Sekian, terima kasih.




PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul