Diari Tani- Rumpai Laut

KU baru tahu:
Rumapi Laut


Rumpai laut adalah mana-mana sahaja tumbuhan alga bentos lautan.

Rumpai laut bersifat makroskop, multisel dan makrotalik, dibandingkan dengan kebanyakan alga lain.

Rumpai laut sering dijumpai di biom tepi pantai.

Ekologi rumpai laut didominasikan oleh dua keperluan persekitaran yang tertentu.
Ini adalah kemunculan air laut (atau sekurang-kurangnya air keruh) dan keperluan cahaya yang mencukupi untuk tujuan fotosintesis.

Rumpai laut sangat umum di zon litoral dan dalam zon itu lebih sering di pantai berbatu daripada di pasir atau shingle. Niche ekologikal digunakan oleh rumpai laut mempunyai keluasan yang luas dan lebar.

Dalam beberapa bahagian didunia, kawasan yang dikoloni oleh rupai laut litoral boleh merebak hingga beberapa batu nautika jauhnya dari tepian pantai. Faktor keterhadan dalam beberapa kes adalah berkenaan tentang kewujudan cahaya matahari yang sesuai untuk membantu proses fotosintesis rumpai.

Rumpai laut digunakan secara extensif sebagai makanan oleh orang-orang laut, terutamanya di Asia Timur, contohny China, Jepun, Korea, Taiwan, dan Vietnam, tetapi juga di Indonesia, Peru, Canadian Maritimes, Scandinavia, Ireland, Wales, Philippines, dan Scotland, di kalangan tempat lain

Porphyra adalah suatu alga merah yang digunakan di Wales untuk membuat laverbread. Di Asia, nori adalah makanan terdiri dari helaian Porphyra kering dan digunakan dalam sup atau untuk membalut sushi. Chondrus crispus (lebih umumnya digelar sebagai Irish moss atau carrageenan moss) adalah alga merah satu lagi digunakan dalam menghasil beberapa bahan tambahan makanan, bersamaan dengan Kappaphycus dan pelbagai rumpai laut gigartinoid. Laverbread diperbuat dari oat dan laver rumpai laut adalah suatu makanan masyhur di Wales.

Rumpai laut juga dituai atau cultivated untuk extaction alginate, agar dan carrageenan, kesan gelatinous dikumpulkan dikenali sebagai hydrocolloid or phycocolloid.

Hydrocolloid telah mendapatkan kepentingan perdagangan, terutamanya dalam pengeluaran makanan sebagai food additives.

Perindustrian makanan mengeksploitasikan penjelan, retensi air, emulsifying dan properti-properti fisikal lain pada hydrocolloid ini. Agar digunakan dalam makanan sebagai konfeksyeneri, daging dan produk makanan, pencuci mulut dan minuman dan makanan moulded.

Carrageenan digunakan dalam penyediaan penyampaian ulam dan sos, makanan dietetik, dan sebagai preservative pada produk daging dan ikan, benda dairy dan barang bakar.

Alginates menikmati banyak pada kegunaan sama dengan carrageenan, tetapi juga digunakan pada pengeluaran produk industri seperti coating kertas, pelekat, inai, jel dan eksplosif dan dalam pemerosesan seperti kesaizan kertas, pencetakan tekstil, hydro-mulching dan drilling.

Sekian , terima kasih

Artikel Menarik

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul