Diari Tani - Pilihan Tanaman kepada Aquaponics




Sistem akuaponik ada proses pengairan air tanaman menggunakan air dari tangki ikan, kemudian dikitar semula  kembali melalui suatu paip khas  yang mana tanaman akan ditumbuhkan.
Air kolam ikan boleh bertukar kepada racun bagi ikan-ikan . Ini kerana bakteri nitrifikasi mengubah najis ikan sebagai nutrien yang dapat dimanfaatkan tanaman . Kemudian tanaman ini akan berfungsi sebagai seakan penapis, yang akan mengurai  racun tersebut menjadi unsur yang tidak berbahaya bagi ikan, dan membekalkan  oksigen pada air yang digunakan untuk memelihara ikan.

Proses kitaran ini yang saling menguntungkan dan membantu diantara tumbuhan dan ikan.
Akuaponik mengunakan  air yang telah digunakan dalam kolam ikan. Proses akuaponik lebih jimat daripada menyediakan kelengkapan penapisan air untuk memelihara ikan yang biasa dibuat dirumah.

Dalam akuaponik tanaman ditanam di dalam media yang terpisah dari tangki ikan. Air dipam dari tangki ikan ke media dan kembali ke dalam tangki ikan.
Ada tiga sistem dasar dalam akuaponik. Media yang diisi kerikil, expanded clay, atau media lain yang mirip adalah bentuk paling sederhana dari akuaponik. Sistem ini dapat dilakukan dengan aliran air terus menerus .
Deep Water Culture adalah salah satu kaedah yang sering digunakan secara komersial. Air dipamkan dari tangki ikan melalui sistem penapis. Kemudian air dipamkan ke saluran panjang di mana bekas terapung yang diisi dengan tanaman berada permukaan air.  
Nutrient Film Technique hanya cocok untuk jenis tanaman tertentu, biasanya sayuran berdaun hijau. Dalam sistem NFT, air yang kaya nutrisi dipamkan  ke dalam takungan kecil yang tertutup. Air mengalir dalam takung dalam bentuk aliran yang sangat tipis. Tanaman diletakkan dalam wadah plastik kecil yang membolehkan akarnya mengakses air.
Sekian, terima kasih

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul