Diari Tani- Pokok Pelindung Tanaman Sayuran

Sesudah brpuasa:



French Marigold (atau Tagetes) atau bunga tahi ayam adalah pokok hiasan yang amat berguna.  Baunya yang kuat boleh digunakan untuk menghalau dan menhalang serangga makhluk perosak.  Pokok bunga ini boleh memberi kelebihan kawalan serangga dan mengurangkan penggunaan racun serangga.

French Marigold mampu menghalau serangga makhluk perosak jika ditanam secara berselang seli berhampiran sayuran yang ditanam. Sayuran yang ditanam akan bebas daripada ulat, lalat buah, lalat putih, bena, dan belalang.

Akar pokok bunga tahi ayam pula dapat menghalang cacing perosak (nematod).  Sayuran digalakkan ditanam bersama bunga tahi ayam dapat merawat  akar sayuran yang berketul atau bersimpul rosak akibat serangan cacaing nematod.

Disamping itu,  kaedah  biji benih  cili wangi dalam patch ketumbar juga berguna kerana  bau ketumbar  yang kuat akan menghalau makhluk perosak yang ingin merosakkan pokok cili wangi.  

Pokok herba seperti tulasi, rosemary, serai, kemangin, selasih dan kesom.  Pokok bunga yang mengeluarkan bau seperti marigold dan lantana .


Pokok Ulam Raja (Cosmos caudatus).  Sayur yang ditanam berdekatan pokok Ulam Raya tumbuh dengan segar tidak terusik.

Semoga sayuran yang diseling seli dengan tanaman pelindung mengurang pengurangan racun serangga dan seterusnya memastikan keselamatan makanan kepada kita sendiri.

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul