Diari Tani - Panduan Tanaman Ubi Gajah


Ku baru tahu


 
 Ubi Gajah

Ubi gajah biasa ditanam di kampung secara sambilan di kampung.

Tanaman ubi gajah adalah tanaman agak lasak dan dijadikan sumber pendapatan sampingan.

Teknologi terkini dengan penemuan  resin bioplastik daripada kanji jagung, ubi kentang dan ubi gajah. Bahan-bahan asas ini dijadikan sumber asas pembuat plastik mudah lupus dan   mudah hancur di dalam tanah.

Lebih 10 tahun lalu resin bio untuk pembuatan bioplastik adalah berasaskan daripada jagung dan ubi kentang.

Kanji daripada jagung dan ubi kentang itu telah menimbulkan tanggapan 'makanan untuk plastik'.

Kedua-dua tanaman itu daripada sumber tanaman yang telah diubah suai genetiknya, beracun, berbahaya kepada persekitaran dan bermusim.

Cawan dan mangkuk makanan  diperbuat daripada polisterin tidak sesuai  dalam peyediaan  makanan kerana ia sebenarnya boleh membahayakan kesihatan dan mengancam alam sekitar.


Barangan plastik mudah urai atau terbiodegradasi dan kertas yang mudah dilupuskan amat sesuai mengantikan cawan dan mangkuk makanan polisterin.

Negara maju tidak menggunakan polisterin sebaliknya menjadikan kertas sebagai pembalut bahan makanan.
Hasil penyelidikan menunjukkan sterin dan benzin dalam produk polisterin mendatangkan kesan penyakit melibatkan rasa berdebar dan mencemarkan alam.

Penggunaan beg plastik pada masa kini untuk membungkus atau membalut makanan. Beg plastik konvensional yang berasaskan bahan petroleum tidak mudah mereput apabila ditanam di dalam tanah dan akan menyebabkan masalah kepada alam sekitar.

Produk bioplastik atau plastik terbiodegradasi (mereput) apabila dilupuskan akan bertindak balas cepat kesan aktiviti bakteria dalam tanah dan bertukar bentuk menjadi unsur bahan karbon secara kitaran semula jadi.

Faedah untuk alam sekitar dengan mengurangkan kesan karbon hasil penggunaan bioplastik.
 
Harga atau kos pengeluaran bioplastik terbiodegradasikan bukan satu halangan jika dipertimbangkan kesan 'positif' terhadap alam. 

Bantuan kepada pengilang tempatan untuk membuat produk plastik terbiodegradasikan daripada kanji dan bahan yang bersesuaian.


Diakuinya, modal menanam ubi gajah ini harus besar atau jauh berbeda dengan modal penanaman ubi kayu biasa dan ubi kayu jenis celub bibit.

Dia pun menjelaskan cara penanaman ubi gajah ini, dimana jarak tanamnya 1 m hingga 1,5 m. “Harga bibit ubi gajah ini Rp2000/bibit dengan masa panen satu tahun dan dapat menghasilkan 50 kg hingga 60 kg per pohon bila panen. Sedangkan untuk ubi celub bibit, masa panen satu tahun dengan jarak tanam 50 cm sampai 80 cm dan dapat menghasilkan 7-10 kg per pohon,”paparnya.

Baru-baru ini, lanjutnya, tanaman ubi gajah ini telah terbukti sukses di daerah Parapat, dengan panen perdana dengan jenis celuk bibit menghasilkan 10 – 15 kg per pohon. Sebelum penanaman ubi gajah, lahan harus diberi pupuk kandang jenis kotoran lembu dan dolamit untuk menetralkan tanah kembali subur dan menghilangkan jamur, setelah tanaman ubi kayu berumur satu bulan diberi pupuk Urea. NPK Poshca, KCL dan pupuk 88. Jenis pupuk 88 petani yang bergabung dalam FKAMATA diperoleh dari PT BUMI SARI PRIMA dengan harga Rp 55,000 per 50kg, ujarnya.


Sekian dulu, terima kasih

Artikel menarik *

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul