Diari Tani - Panduan Tanaman Padi Huma

Ku ingin tahu:


  
Padi Huma
Tanaman Padi Huma Di Sik

Kelazatan dan keenakan nasi beras padi huma atau padi bukit sukar dijelaskan kecuali mereka yang pernah menikmatinya.

Kerana keistimewaan itu, sepasang suami isteri di Kampung Carok Tok Pong dekat sini nekad mengusahakan tananam padi tersebut di kawasan tanah berbukit yang ditanam dengan anak getah.

Yusuf Kassim, 63, dan isterinya, Hamidah Ahmad, 53, mengusahakan tanah seluas 0.57 hektar dengan tanaman padi huma jenis Sungkai Hitam dan Putih Lanai sejak setahun lepas.

Penanaman padi huma atau padi bukit mengambil masa enam bulan untuk mendapatkan hasil.

Meskipun padi huma jarang diusahakan pada masa ini, namun bagi pasangan Yusuf dan Hamidah, mereka sanggup berdepan berbagai ancaman musuh tananam seperti burung tiak dan babi hutan.

Kelebihan padi huma adalah padi huma tidak memerlukan jumlah air  yang banyak dan dapat ditanam di kawasan di mana air tidak bertakung.

Kekurangan tanah sawah untuk penanaman padi pada masa mendatang ini, tindakan ini menanam padi huma adalah langkah alternatif untuk menambah stok makanan kepada negara.

Mungkin rasa  dan khasiat berlainan daripada padi biasa, harga nya padi huma boleh menjanjikan pulangan yang lebih baik. Sebagai contoh beras Bario, sarawak

Teknik penanaman padi huma memang berbeza dengan padi sawah kerana penanaman nya tidak berada air yang bertakung. Padi huma memerlukan pengairan secara sprinkler seperti tanaman sayur dan jagung.

Artikel menarik


Sekian dulu,  terima kasih



 

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul