Diari Tani- Makanan ikan daripada rumpai laut




Ku nak tahu:


Penemuan sejenis rumpai laut sebagai makanan tambahan ikan.

Sargassum tergolong dalam kelas Phaeophyceae dan order Fucales yang tumbuh dengan melekatkan diri pada batu karang dan ada juga yang bebas terapung.

Pembiakan rumpai laut ini adalah secara vegetatif.

Rumpai  laut, Sargassum mengandungi peratus zat besi (Fe) yang sangat tinggi iaitu sebanyak 30 peratus.

Rumpai laut kaya dengan pelbagai unsur lain seperti natrium, kalsium,magnesium, kalium, klorin, sulfur, fosforus dan nutrien lain .

Rumpai seperti Sargassum mengandungi kandungan iodine.
 
Makanan ikan yang diadunkan dengan Sargassum mampu meningkatkan sistem imuniti ikan daripada jangkitan penyakit berjangkit.

Makanan  ikan yang bercampur rumpai laut  sangat berpotensi untuk dikomersialkan bagi kegunaan industri akuakultur tempatan dan luar negara.

Telah terbukti ,Ikan siakap yang diberi makanan yang mengandungi Sargassum menunjukkan ketahanan yang baik dan kadar kematian yang rendah apabila ikan ini didedahkan kepada patogen. Kadar pembesaran ikan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan ikan tanpa Sargassum.

Rumpai laut Sargassum mengandungi bahan kompleks polisakarida yang dipercayai menggalakkan pertumbuhan sejenis bakteria probiotik dalam usus ikan siakap.

Bakteria probiotik ini yang ada di permukaan dinding usus ikan menghalang bakteria patogenik yang membawa penyakit melekat pada dinding usus ikan Siakap.

Penemuan baru ini sangat memberi kesan yang besar untuk mencegah ikan dari serangan bakteria pembawa penyakit berjangkit.

"Kajian menunjukkan bakteria probiotik dari ikan siakap mempunyai kesan yang positif untuk meningkatkan kecekapan penukaran makanan dan seterusnya mengurangkan kos makanan.

Pengeluaran makanan ikan dari sumber halal seperti Sargassum dapat menghilangkan keraguan pengguna-pengguna Islam dan dapat mengurangkan import bahan makanan ikan.


Sekian dulu, Terima kasih




Artikel Menarik



PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul