Diari Tani- Tanaman Barli

Ku nak tahu:

Rasulullah s.a.w.   menyukai nya:

Penduduk di Malaysia tidak biasa atau mengenali  tanaman barli . Kemungkinan kita memang tidak mengenali tanaman barli.

Tanaman  barli itu sendiri ditanam dikawasan beriklim sederhana dan iklim 'temperate' yang mempunyai 4 musim. Ternyata tanaman barli amat tidak sesuai dengan iklim di Malaysia.

Barli dalam bentuk bijirin yang dijual lazimnya dalam bentuk biji tersedia untuk dimakan iaitu bijirin berwarna coklat putih yang telah di bersihkan atau dalam bentuk serbuk.

Tanaman barli telah menjadi makanan ruji bagi manusia dan haiwan lain selain beras atau gandum. 

Tanaman barli  adalah tanaman bijiran lemah dan mudah rosak pada semua peringkat tumbesarannya, terutamanya semasa percambahan.

Diketahui,penanaman  barli, lebih rumit  berbanding tanaman gandum. Maka tanaman barli  adalah tanaman berisiko lebih tinggi daripada tanaman gandum. 

Di negara yang beriklim sederhana dan iklim 'temperate' yang mempunyai 4 musim , tanaman barli akan ditanam selepas bawang, atau kacang pea dan kacang.

Khasiat Barli.
Diketahui, bijirin barli kaya dengan khasiat pemakanan seperti fiber, vitamin dan mineral penting (Vitamin B3), thiamine (Vitamin B1), selenium, iron, magnesium, zink, phosphorus, copper dan niacin) serta sedikit lemak dan tidak mengandungi kolesterol seperti bijirin lain.

Isi rong atau bijirin barli boleh dijadikan tepung, emping dan bran. Batangnya boleh dijadikan kertas dan bahan pembinan manakala keseluruhan tanaman boleh dijadikan sebagai makanan haiwan ternakan.

Pokok barli tergolong dalam keluarga Gramineae dan menyerupai pokok gandum yang banyak ditanam di negara-negara Barat. Barli ditanam daripada biji sehinggalah ia menjadi pokok yang tingginya kira-kira satu meter.

Bijirin barli merupakan sumber terbaik serat pemakanan, protein dan karbohidrat kompleks serta vitamin dan galian. 

Untuk Perubatan
Tunas bijirin barli bertindak sebagai pelega, pengeluar kahak dan pelembut. 

Dikatakan tunas barli boleh digunakan untuk merawat dispepia serta muntah dan kekembungan akibat meminum susu ibu. 

Bijirin barli bertindak sebagai penghadam, pelega dan dikatakan sesuai dimakan sebagai makanan berkhasiat atau dijadikan air barli ( rebusan air barli dalam air ). 

Biji barli juga digunakan sebagai ramuan tampal untuk luka dan luka akibat terbakar. Bijirin barli juga dikatakan boleh membantu dalam menghilangkan berat badan kerana ia bertindak sebagai penahan selera makan. 

Air rebusan bijirin barli pula dikatakan mampu diambil sebagai penyejuk badan.

Sekian, terima kasih

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul