Diari Tani- Bekerja Lebih Masa

KU baru tahu:

Bekerja lebih masa sehingga malam untuk permulaan projek memang memenatkan akant etapi solat jangan sekali ditinggal.Tanggungjawab kita dengan Pencipta, ALLAH w.s.t .

Ketika awal projek, peringkat awal seperti kerja  membentuk batas baru memerlukan tenaga dan waktu yang panjang.Tambahan projek dimula kan setelah pertengahan tahun

Setelah tanah dibajak, dibiarkan selama beberapa hari dan akar kayu terkeluar dari tanah dikumpulkan dan dibakar. Peringkat membentuk batas baru pada waktu siang adalah menyulitkan dan terpaksa melawan bahang panas matahari.

Membentuk batas harus dilakukan secara manual kerana mahukan batas yang serata tinggi .

Hendak menyiapkan satu batas yang berukuran 10 meter panjang. Adalah sungguh menyeksakan. Terpaksa menahan panas terik matahari. Memang menduga iman dan  produktiviti  kerja kita sendiri.Selepas jam 12.00 tengahhari, waktu berehat di pondok sehingga menanti waktu petang yang meredup sejuk.Sebelum batas dibentuk, kayu petanda dipasang dan tali disambung kepada setiap penanda.

Untuk kerja lebih masa , sedikit kos diperlukan menyediakan generator dan lampu , proses membentuk batas dapat dilakukan  dengan mudah. Banyak batas yang dapat dibentuk yang kita lakukan.

Diperingkat awal, memang memenatkan akan setelah batas dibentuk. Kita akan guna batas yang sama cuma perlu digemburkan sepanjang musim penanaman sahaja.

Sebenarya  batas yang sempurna akan  menghasilkan pengeluaran bermutu apabila mencukupi baja kimia, organik,dan pengawalan sistem air

Sama-sama kita renungkan

Sekian, terima kasih

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul

DIARI TANI