Diari Tani- Tanaman Tembikai Susu

Ku mahu mencuba:

 Tembikai Susu
 
Tembikai susu boleh disesuai tanam di  ruang yang agak sempit.  Tembikai susu boleh  ditanam di beranda kerana tembikai susu merupakan spesis yang memanjat.

Maka pokok tembikai susu  boleh disokongkan   dengan  pancang yang dibuat khas menjadikan pokok tembikai susu seolah-olah tumbuhan  hiasan.

Penanaman tembikai susu boleh menggunakan benih yang bermutu.

Ruang dihendaki

Yang pertama, pemilihan  kawasan yang terima cahaya di waktu pagi tetapi di tengahari berada di tempat teduh dan terlindung panas terik matahari.

Penyedianan tembika susu tidak tahan tanah terlalu berasid atau beralkali.  pH yang sesuai iailah antara 6.5 hingga 7.

Gunakan bekas bersaiz dalam ukuran 12 in x 12 in x 12 in (30 cm x 30 cm x 30 cm).  Kotak gabus sesuai digunakan.  Isikan bersam-sama campuran tanah hitam,  baja tinja ayam atau baja organik. 

Proses menyemai benih
Untuk permulan , ambilkan dan semai satu  atau dua benih dalam sel dulang semaian dalam pasu semaian, gunakan yang saiz 7 cm.  Isikan dengan tanah semaian (growmix) dan semai benih tembikai susu sedalam 1 cm.  Benih akan bercambah dalam masa 4 hingga 14 hari.

Lakukan memilih dengan membiarkan beih yang subur dan menghapuskan  pokok yang lebih lemah.

Kayu pancang
Teduhan dibina ketika anak disemai dan mula mengeluarkan daun mula. Apabila anak pokok tembikai telah mempunyai 4 helai daun, kurang kadar teduhan yang dibuat kepada  bekas semaian dan cahaya terik dibiarkan selama 2 jam sehari untuk kukuhkan cambahan akar pokok.  Lakukan ini selama 3 hingga 4 hari.

Mengalih
Alih pokok ke dalam bekas atau ke tanah selepas pokok dikukuhkan. Jika tanam beberapapokok, jarakkan kira-kira 3 hingga 4 kaki (1-1.5 meter). Ti peringkat awal tutup pokok dengan botol plastik air mineral 4.5 liter yang yang dibuang pangkalnya untuk melindungi cambahan daripada serangan siput dan makhluk perosak yang lain.

Merimbun
Apabila pokok mempunyai 4 set daun,  guntung tunas utama supaya tumbuh tunas sis.  2 minggu kemudian buang tunas yang lemah.  Biarkan 4 tunas yang kukuh sahaja.

Mendebunga
Pokok perlukan bantuan untuk mendebunga.  lakukan pendebungaan secara manual.  Satu kuntum bunga jantan cukup untuk mendebunga 4 bunga betina.  Apabila putik bunga betina lekat (menjadi),
balut dengan kertas atau plastik untuk melindunginya daripada serangan lalat buah.

Penjagaan
Pokok perlukan air yang cukup, siram setiap harinterutamanya apabila pokok mula berbuah.  Ikat buah mnggunakan jaring atau plastik untuk mengurangkan beban berat buah pada batang pokok.

Menuai
Petik buah apabila aroma masak dihasilkan.  Perhatikan tangkai.  Buah yang sedia untuk dipetik, tangkainya mula pecah.

Hidangkan
Tembikai susu paling enak dihidangkan pada hari yang sama selepas dipetik.

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul

DIARI TANI