Diari Tani- Sinaran Matahari Optimum

KU baru tahu:

Sinaran matahari amat diperlukan untuk memghasil makanan oleh tumbuhan.

Tanaman memerlukan sinaran matahari yang cukup.Di sini Malaysia, sinaran matahari adalah sekitar dalam 12 jam sehari bermula 6.30 pagi sehingga 7.00 malam. Jika dibanding di negara lain, sinaran mataharinya bergantung kepada musim yang datang. Musim panas, mataharinya lebihi 12 jam.Musim sejuk kemungkinan sinaran matahari hanya seketika.

Di negara kita, sinaran matahari sepanjang tahun kecuali musim tengkujuh, sinaran matahri dihalangi dengan awan tebal monsun.  Tanaman mempunyai masa yang mencukupi untuk menjana makanan.

Tanaman yang kekurangan sinaran matahari akibat terlindung wujudnya tebuhan akan mengalami  pertumbuhan perlahan dan , tidak mampu  mengeluarkan hasil yang secukupnya. Tanaman mungkin kenampakkan  daun yang sedikit kekuningan, ketinggian pokok yang rendah dan buah yang kecil lagi tidak bermutu.

Sesetengah tanaman memerlukan sinaran matahari yang sentiasa tetapi suhu yang sederhana atau bahang kepanasan. Tanaman memerlukan sedikit lindungan yang dapat menapis jumlah sinaran cahaya keterlaluan( bahang kepanasan) yang tidak diperlukan ketika jam 12.00 tgh sehingga 2.00 ptg.

Perlu dipastikan, tiada pokok besar atau halangan yang melindungi tanaman anda terlalu lama atau peratus jumlah sinaran cahaya rendah terutama tanaman jenis sayur-sayuran  berdaun.

Jika perlu,kita hendaklah mengurangkan atau mencantas dahan atau rimbunan daun yang menghalang atau halangan lain.

Sekian,terima kasih.


PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul

DIARI TANI