Diari Tani- Perusahaan Santan

KU lihat:

 

Kita sedia mengetahui santan terhasil perahan kelapa parut dalam bentuk cecair putih.  Santan berperisa lemak dan digunakan untuk menyedapkan lagi masakan.

Santan diperah daripada kelapa yang dikukur atau diparut. Proses menghasilkan santan sudah melalui penggunaan mesin berteknologi alaf baru.

Santan banyak digunakan dalam masakan kita seharian. Nak makan cendol pun mesti ada santan.

Cara menghasilkan santan telah dipertingkatkan dengan lebih bersih, tetapi berkuantiti dan berkualiti tinggi serta mengambil masa yang cukup singkat.

Penghasilan santan telah dikomersial kan dengan terhasilkan produk santan dalam pek santan segar.

Bermula kelapa diparut dan seterusnya santan diperolehi mempunyai purata  mengandungi 60 hingga 65 peratus lemak. Santan itu kemudian dicairkan dengan air bertapis sehingga 14 peratus daripada lemaknya kurang.

Proses berikutnya, santan dipanaskan kira-kira 20 minit dengan suhu 70 hingga 80 darjah Celcius bagi mengembangkan lagi kandungan santan itu sendiri. Kemudian barulah terhasil santan tulen.

Santan melalui pula proses pensebatian sebelum disalurkan ke tangki khas yang dikawal pada suhu 60 darjah Celcius.

Proses filling mesin, diikuti santan dimasukkan ke mesin penstrilan (sterilizer) untuk mematikan bakteria.

Bahan asas utamanya ialah santan yang dicampurkan dengan sebatian iaitu Xanthan Gum. Bahan sebatian itu berfungsi untuk mensebatikan air dan santan.

Sebenarya tanpa bahan pengawet, kandungan santan tetap segar. Jangka hayat pek santan segar  pula boleh bertahan sehingga dua tahun,

Sekian , terima kasih

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul

DIARI TANI