Diari Tani- Keperluan Mutu Benih

KU baru tahu:

Ada antara  petani   lebih suka menyemai benih yang dihasilkan sendiri. Petani beranggapan  menggunakan benih sendiri dapat nenjimatkan kos .

Sebenarnya ia hanya boleh merugikan kepada petani sekiranya benih tersebut berkualiti rendah. Jika petani mempunyai ilmu pengetahuan untuk menghasil benih bermutu tinggi.Malah akan menguntungkan petani.

Benih yang bermutu dapat menghasilkan hasil yang lebih baik. Harga benih yang bermutu tinggi  memang agak mahal.

Pemilihan benih yang bermutu  sangat kritikal kerana kita akan hanya rasa keuntungan atau kerugian sesuatu jenis benih apabila hasil mula dituai.

Industri pengeluaran benih amat pesat sekarang. Benih dihasilkan dengan teknologi biotek terkini. Kita kena ambil  tahu jenama dan maklumat pengeluar benih . Perlu juga untuk  memahami kesesuaian benih dengan cuaca dan tanah di Malaysia.

Ini kerana kebanyakkan benih di Malaysia di import  dari luar negara. Negara yang biasa membekal benih tanaman adalah Belanda, Jepun, Taiwan , Thailand dan China.

Ada sesetengah benih tanaman dihasilkan mengikut sistem tanaman yang ingin diusahakan. Benih fertigasi adalah benih tanaman yang amat manja. Benih  tanaman batas tanah adalah benih yang agak tahan lasak.

Jika kita hendak mendapat maklumat tepat cubalah berhubung dengan pejabat pertanian yang terdekat. Mungkin ada pegawai yang mampu memberi maklumat berhubung benih yang sesuai dengan kawasan tanaman kita. 

Untuk meninggikan pemilihan anak benih, hendaklah memilih biji benih yang agak berisi dan kelihatan gemuk di bahagian tengah.

Mula-mula  rendamkan biji benih dalam piring berisi air suam ( dicampurkan sedikit racun serangga untuk mengelak dirosakkan  serangga).

Selepas itu biji benih boleh disemaikan dalam bekas semaian.

Ini kaedah terbaik untuk memilih benih timun atau tembikai atau labu. Bagi benih lada atau terung, pemilihan dilakukan anak pokok lebih kurang tinggi 15 cm.

Pemilihan benih bermutu akan meningkatkan hasil pertanian disamping mendapat  hasil berlipat-ganda, dan pendapatan lebih lumayan.

Sekian , terima kasih,

PERIBADI

Tanah Bercangkul

Create Your Badge

Halaman Blog Penajaan Perniagaan Anda
Boleh PM saya di FB
https://www.facebook.com/tanah.bercangkul

DIARI TANI